ربات انسان‌نما,ربات cowriter,ربات

محققان سوئیسی ربات انسان‌نمایی را طراحی کرده‌اند که به کودکان در ارتقا مهارت‌های نوشتاری کمک می‌کند. سیستم رباتیک CoWriter که توسط محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) ساخته شده است، در آزمایش‌های انجام‌شده با حضور کودکان مدرسه‌ای بین شش تا هشت سال، عملکرد موفقی به ثبت رساند

در این آزمایشات، دانش‌آموزان به ربات یاد می‌دهند که املای خود را ارتقا دهد و این ارتقای عملکرد نوشتاری ربات موجب بهبود مهارت نوشتاری کودکان می‌شود. به منظور آموزش‌دادن به ربات، دانش‌آموز باید نخست با استفاده از حروف مغناطیسی کوچک، واژگانی را آماده کند؛ این ربات سپس، واژه را بر روی صفحه تبلت می‌نویسد و کودک، اشتباهات آن را با نوشتن دوباره کل واژه یا حروف خاص تصحیح می‌کند. زمانی که وی از عملکرد نوشتاری ربات رضایت داشته باشد، به سراغ واژه بعدی می‌رود.

 

این ربات، همزمان حروف تصحیح‌شده را برای ارائه تفاوت‌ها، تحلیل کرده و سپس تلاش‌ خود را برای ارتقای سطح نوشتار کودک افزایش می‌دهد. کودک در فرآیند یادگیری بدون این که متوجه شود، تمرین نوشتار را انجام می‌دهد. این ربات 58 سانتی‌متری را می‌توان برای منعکس‌کردن مشکلات نوشتاری که دانش‌آموزان در درس املا با آن مواجه‌اند، برنامه‌ریزی کرد یا از آن برای بازتولید اشتباهات رایج دانش‌آموزان در املا بهره برد. ربات ابداعی از پایگاه داده نمونه‌های نوشتاری بهره می‌برد و قادر است واژگان با سطوح دشواری مختلف را بر روی صفحه تبلت بنویسد.

ایده طراحی ارائه ربات جدید این است که کودکانی که در نوشتن حروف و درس املا دچار مشکل هستند، انگیزه و اعتماد به‌ نفس‌شان افزایش پیدا کند. به نظر می‌رسد کودکان بدون داشتن مخاطب برای آموزش‌دادن به آن، علاقه خود به ارتقا مهارت نوشتاری‌ را از دست می‌دهند و این موضوع بر تمامی دوران تحصیل و بزرگسالی‌ آن‌ها اثر می‌گذارد.

منبع : isna.ir


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 31 خرداد 1394برچسب:, | 2:27 | نویسنده : میثم |

ماوس جدید Razer Mamba با سیستم لیزر دقیق‌تر و سیستم روشنایی رنگارنگ

 

کمپانی Razer از محصول جدیدی در قالب ماوس بازی ارتقایافته‌ی Mamba رونمایی کرده است. این ماوس در دو نسخه‌ی استاندارد و تورنمنت عرضه می‌شود که هر دو با ردیابی لیزری دقیق همراه می‌باشند. این محصولات می‌توانند بسیاری از نیازهای کاربران را برآورده سازند، اما دارای قیمت ارزانی نمی‌باشند.

Mamba جدید دارای یک سنسور لیزر 5G به همراه رزولوشن 16000DPI است و برای چندین نمایشگر و مانیتورهای با رزولوشن بالا بهینه‌سازی شده است. این سنسور قادر به ردیابی دقیق به کوچکی 1DPI است. اغلب ماوس‌های بازی می‌توانند این عمل را در 50DPI انجام دهند. Mamba همچنین دارای فاصله‌ی بلند شدن قابل پیکربندی به کوچکی 0.1 میلی‌متر است.

به عنوان بخشی از خط تولید Razer Chroma، این ماوس هم دارای سیستم روشنایی قابل تنظیم است. دو نوار LED در پایین ماوس واقع شده که می‌توانند با 16.8 میلیون رنگ مختلف بتابند.

کمپانی سازنده همچنین ویژگی دیگری با نام Click Force را در Mamba قرار داده است. با این ویژگی‌ می‌توانید نیروی تحریک مورد نیاز برای کلیدهای چپ و راست ماوس را تنظیم نمایید. به طور کلی، نه کلید بر روی ماوس Mamba وجود دارند.

نسخه‌ی استاندارد Mamba، یک ماوس وایرلس با 20 ساعت عمر باتری بازی و یک پایه‌ی شارژ کوچک است. این نسخه با قیمت 149.99 دلار به فروش می‌رسد. نسخه‌ی تورنمنت با قیمت ارزان‌تر 89.99 دلار عرضه می‌شود. هر دو ماوس فوق از سه ‌ماهه‌ی سوم سال جاری، یعنی طی چند ماه آینده، در دسترس قرار خواهند داشت.

منبع : geek


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، ،


تاريخ : شنبه 30 خرداد 1394برچسب:, | 19:23 | نویسنده : احسان |

دستگاهی جدید برای بخش ضبط صدا طراحی شده که دارای همان قابلیت‌های دوربین‌های GoPro در بخش ضبط ویدیو است. Instamic، یک ضبط کننده‌ی صدای با کیفیت بالا، کامل و کوچک است و برای موسیقیدانان، فیلم‌سازان، خبرنگاران و سایر افراد نیازمند به یک ابزار ساده و موثر جهت ضبط صدا، طراحی شده است.

دو نسخه از Instamic طراحی شده است: نسخه‌های Go و Pro. هر دو نسخه حالت‌های ضبط mono و dual را ارایه می‌دهند، و همچنین نسخه‌ی Pro مجهز به حالت ضبط stereo نیز است. Pro همچنین تا عمق 1.5 متری برای مدت زمان حداقل سه ساعت، ضدآب بوده، درحالیکه نسخه‌ی Go در برابر ترشحات و قطرات آب مقاومت دارد. به جز این تقاوت، این دو مدل بسیار شبیه به هم می‌باشند.

هر دو قادر به پردازش سیگنال دیجیتال با انرژی کم با میزان نمونه‌ی 48 کیلوهرتز و بیت‌ریت 24 بیت، هستند. میکروفون‌های آنها می‌تواند فرکانس‌های میان 50 و 18000 هرتز را با نسبت سیگنال به نویز 67 دسی‌بل و ماکزیمم فشار صدای 120 دسی‌بل ضبط نماید.

این دستگاه دارای دو گیگابایت حافظه‌ی داخلی برای ضبط و ذخیره‌ی چهار ساعت صدا می‌باشد. شارژ دستگاه از طریق USB به مدت دو ساعت صورت می‌گیرد. از اتصال یو‌اس‌بی همچنین می‌توان برای انتقال فایل‌ها به کامپیوتر نیز استفاده کرد.

کاربران می‌توانند عملیات ضبط صدا را با فشردن یک کلید بر روی دستگاه یا از طریق یک اپلیکیشن موبایل انجام دهند. با این برنامه، کاربران همچنین قادر به نظارت و تنظیم سطح سیگنال ورودی و تغییر تنظیمات Instamic هستند. Instamic به برنامه‌ی همراه از طریق بلوتوث 4.0 متصل می‌شود که به آن محدوده وایرلس حدود 10 متری از دستگاه هوشمند بخشیده است.

Instamic با ابعاد 38x25.4x12.7 میلی‌متر بسیار کوچک بوده و قابل اتصال به هر شی‌ای می‌باشد. انتظار می‌رود عرضه‌ی این محصول در سه‌ ماهه‌ی اول سال 2016 صورت گیرد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، ،


تاريخ : شنبه 30 خرداد 1394برچسب:, | 19:21 | نویسنده : احسان |

همکاری دانشگاه Politècnica de Catalunya در اسپانیا و شرکت Eolgreen منجر به طراحی و ساخت پایه های روشنایی ترکیبی با استفاده از انرژی باد و خورشید گردید.

ارتفاع این پایه ها معادل 10 متر ( 32.8 فوت) و سستم روشنایی آن توسط LED می باشد. جنس پره های توربین بادی در بالای چراغ از نوع کامپوزیت بوده و تولید برق با سرعت حداقل باد در حدود 1.7 متر بر ثانیه (5.6 ft) می باشد.

حداکثر توان خروجی با سرعت توربین بین 10 تا 200 دور در دقیقه (RPM) در حدود 400 وات می باشد.

  ارتفاع این پایه ها معادل 10 متر ( 32.8 فوت) و سیستم روشنایی آن توسط LED می باشد. جنس پره های توربین بادی در بالای چراغ از نوع کامپوزیت بوده و تولید برق با سرعت حداقل باد در حدود 1.7 متر بر ثانیه (5.6 ft) می باشد.

حداکثر توان خروجی با سرعت توربین بین 10 تا 200 دور در دقیقه (RPM) در حدود 400 وات می باشد

 

 

توربین نسل بعدی این سیستم فقط برای سرعت 10 تا 60 دور در دقیقه حدود 100 وات خواهد بود

خش پانل های خورشیدی این پایه های روشنایی 100 وات بوده و شار نوری چراغ های LED از نوع فیلیپس بین 3500 تا 4000 لومن می باشد. همچنین از یک باتری لیتیوم فسفات آهن که می تواند قدرت کافی را برای ذخیره سازی انرژی تا 3.5 شب در یک پروسه شارژ شدن تامین نماید.

 

 

همچنین این چراغ ها می توانند به صورت off-grid نصب گردند و در گروههای 99 تایی از طریق باند UHF در هر 30 دقیقه اطلاعات را به سامانه راهبری ارسال نمایند تا مشکلات فنی پدید آمده در چراغ ها را توسط اپراتورهای فنی برطرف نمایند.

 

مترجم و منبع : شهرام مرادی

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 18:2 | نویسنده : میثم |

قلم هوشمند Phree, قابلیت های قلم هوشمند Phree,قلم هوشمند

قلم هوشمند با قابلیت پاسخگویی به تماس تلفنی و تایپ روی همه سطوح

یک قلم هوشمند جدید به کاربران اجازه می‌دهد بر روی هر سطحی یادداشت‌های خود را بنویسند و سپس این متن بطور خودکار بر روی نمایشگر تلفن همراه ظاهر شود.

 

این قلم هوشمند موسوم به Phree همچنین به عنوان یک هدست بلوتوث عمل کرده و اطلاعات تلفن همراه را روی یک نمایشگر داخلی نشان می‌دهد. قلم Phree توسط شرکت فناوری‌های OTM ساخته شده است. این قلم هوشمند از فناوری سنجش ترجمه نوری به همراه یک حسگر تداخل‌سنج لیزر سه‌بعدی برای پیگیری حرکت استفاده می‌کند.

قیمت قلم هوشمند Phree, قابلیت های قلم هوشمند Phree,قلم هوشمند

 

این فناوری بویژه از لیزرهای رهگیری حرکت برای پیگری حرکات قلم و شکل حروف استفاده می‌کند. این حروف بر روی همه سطوح از جمله میز، صندلی، دست و حتی دیوار قابل رهگیری است. این حروف توسط بلوتوث بر روی نمایشگر و روی طیفی از برنامه‌های سازگار مانند OneNote، Office یا وایبر تایپ می‌شود.

قلم Phree با یادگیری شیوه نوشتار فرد و حالت گرفتن آن توسط کاربر، می‌تواند به عنوان یک ابزار بیومتری استفاده شود. علاوه بر آن، Phree می‌تواند نقش‌ها، حاشیه‌نویسی‌ها و سایر نمادها را شناسایی کند تا کاربران بتوانند شکلک‌های طراحی دستی را ارسال کنند. همچنین نمایشگر کوچک روی این قلم اطلاعات و پیامکهایی را نمایش می‌دهد که بطور مستقیم از روی نمایشگر قابل پاسخگویی است

 

قلم هوشمند Phree, قابلیت های قلم هوشمند Phree,کاربردهای قلم هوشمند

قلم هوشمند Phree از یک بلندگوی داخلی برخوردار بوده، از این رو می‌توان از آن به عنوان یک هدست بلوتوث برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی استفاده کرد. طول پیش‌ساخت این قلم 142 میلی‌متر، عرض آن 18 میلی‌متر و ضخامت آن 8.5 میلی‌متر است. قلم Phree با وزن 30 گرم در رنگ‌های مشکی، خاکستری، نقره‌ای و طلایی ارائه شده است

 

منبع : isna.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:, | 13:36 | نویسنده : میثم |

نسل بعدی بینایی ربات الهام گرفته از چشمان حشرات

سنجاقک‌ها دارای مغزی به اندازه‌ی یک دانه برنج بوده و چشمان آنها قادر به دیدن وسعت چشم انسان‌ها نمی‌باشند. با این حال در زمان ردیابی یک سوژه‌ی متحرک، این حشره بسیار خوب عمل می‌کند. این حشرات می‌توانند شکار خود را با سرعت 60 مایل بر ساعت تعقیب کرده و در 97% موارد موفق به گرفتن شکار می‌شوند. اکنون گروهی از پژوهشگران دانشگاه آدلاید استرالیا از نتایج کسب شده از تحقیقات بر روی سنجاقک‌ها و سایر حشرات به منظور بهبود و ارتقای بینایی کامپیوتر استفاده می‌کنند.

یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های پیش‌روی ربات‌ها در بینایی دقیق و مناسب، ردیابی سوژه‌های متحرک در یک پس‌زمینه ترکیبی می‌باشد. انسان‌ها قادر به اجرای این ویژگی اما با دقت خیلی بالا هستند. این عملیات نیاز به قدرت مغزی زیاد داشته و ما به خوبی حشرات نمی‌توانیم در این موارد از چشمان خود استفاده کنیم. ما باید شی را شناسایی کرده، آن را از بک‌گراند جدا کرده، و بر روی آن و ردیابی حرکات آن تمرکز کنیم. گروه پژوهشگران فوق به دلیل ذکر شده به جای شبیه‌سازی تیزی بینایی انسان‌ها برای ردیابی سوژه‌های متحرک به معکوس آن روی آورده‌اند.

الگوریتم‌های توسعه داده شده در دانشگاه آدلاید به تقلید از ردیابی بینایی حشرات با تمرکز بر پس‌زمینه به جای تمرکز بر هدف استفاده کرده و سپس به هدف اجازه‌ی حرکت برخلاف آن را داده‌اند. این رویکرد از حواس‌پرتی کاسته و به سیستم زمان بیشتر جهت محاسبه‌ی مسیر سوژه را می‌دهد. این سیستم بینایی اکتیو، به انجام حرکات کوچک جهت تحت دید داشتن هدف اقدام می‌کند اما تمرکز آن همچنان بر روی پس‌زمینه می‌باشد.

در تست‌های اولیه، این الگوریتم بیست برابر سریع‌تر از الگوریتم‌های ردیابی هدف معمولی انجام گرفت. با این حال فعلا تنها با شبیه‌سازی مواجه هستیم. این تکنولوژی هنوز بر روی یک ربات اجرا نشده است که گام بعدی گروه دانشگاه آدلاید می‌باشد. این گروه اکنون در حال کار بر روی انتقال الگوریتم بینایی اکتیو به یک ربات است که شاید قادر به ردیابی بهتر نسبت به دستگاه‌های دیگر باشد.

 

منبع : geek


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : شنبه 23 خرداد 1394برچسب:, | 18:18 | نویسنده : احسان |

امکان تصویربرداری اکشن در زیر اب با زیردریایی جدید TTR-SB Seawolf

شرکت سوئدی دستگاه جالبی را ساخته، چنانکه این زیردریایی امکان استفاده از دوربین های GoPro را فراهم می آورد.‌ زیردریایی جدید ملقب به TTR-SB Seawolf قادر به کار کردن با دوربین های GoPro Hero3 و Hero4 در زیر اب می باشد.

این زیردریایی توسط شرکت سوئدی TTRobotix تهیه شده و شامل دو جایگاه قرار گیری دوربین های GoPro در قسمت جلوی بدنه خود با محافظ شیشه ای می باشد و به شما امکان اجازه ضبط تصاویر و ویدئوها تا عمق 10 متری زیر اب را می دهد.

قدرت TTR-SB Seawolf توسط باتری به گنجایش 5,000mAh تامین شده و قادر به دستیابی به ماکزیمم سرعت 3.3km/h می باشد.

سه مدل از این زیردریایی ارائه خواهد شد، که شامل دو مدل بی سیم و دو مدل دیگر کابلی به طول 15 یا 30 متر می باشد.

این گجت جدید دریایی از ماه اگوست در دسترس علاقه مندان بوده، و دارای برچسب قیمت بالای 999 دلار است.

منبع : gsmarena


موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:, | 16:49 | نویسنده : احسان |

این ربات انسان نما ظاهری شبیه به یک کودک دارد و دارای حس لامسه و احساسات است.

iClub نام رباتی است که دارای احساسات است و قادر به خندیدن، عصبانی شدن، بازی و دارای حس لامسه است

این ربات انسان نما توسط چند دانشگاه اروپایی از سال 2006 طراحی و توسعه داده شده است، ظاهر این ربات شگفت انگیز مانند یک کودک است و مانند یک کودک نیز رفتار می کند؛ iClub قادر به درک چندین زبان است و با کودکان بازی می کند.

 

 

منبع:جام جم 

 

 

 


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : دو شنبه 18 خرداد 1394برچسب:, | 17:44 | نویسنده : میثم |

توسعه‌ی الگوریتم‌های هوشمندانه برای تطبیق ربات‌ها با انواع آسیب‌ها

آیا تا به حال در مورد ربات‌هایی که توانایی ترمیم سریع خود را داشته باشند یا بتوانند در کمترین زمان ممکن با آسیب خود کنار بیایند، فکر کرده‌اید؟ این پروژه‌ی جالب اکنون زیر نظر پژوهشگران رباتیک در حال انجام است. در این پروژه، ربات‌ها قابلیت شناسایی آسیب دیدن را دریافت کرده و تست‌هایی به منظور بهبود و ترمیم آسیب‌دیدگی خود اجرا می‌کنند و پس از ترمیم یا تطابق درست مانند یک ربات سالم به عملیات خود ادامه خواهند داد.

تنظیم حرکات این نوع ربات‌ها به عهده‌ی نوعی الگوریتم هوشمند جدید است که به بررسی راه‌حل‌های مختلف و انتخاب بهترین‌شان در کمتر از یک دقیقه می‌پردازد. این پروژه تحت نظر Jean-Baptiste Mouret در دانشگاه UPMC فرانسه در حال اجرا است. ایده‌ی آن ساخت ربات‌های کمتر شکننده‌ای است که همانند یک حیوان آسیب دیده عمل می‌کنند، به این طریق که بهترین راه‌حل ادامه‌ی فعالیت خود را پیدا خواهند کرد.

موفقیت این پروژه و ابداع ربات‌هایی با توانایی تطبیق و ترمیم آسیب‌ها کاربردهای زیادی خواهد داشت. برای مثال، می‌توان چنین ربات‌هایی را به منظور بازدید از سایر سیارات یا سیارک‌ها فرستاد و اگر عملیات فرود چندان خوب صورت نگیرد، وجود قابلیت تطبیق با آسیب می‌تواند در ادامه‌ی ماموریت بسیار مهم باشد. از نمونه‌های کاربرد این نوع ربات‌ها بر روی سیاره زمین نیز می‌توان به ربات‌های پزشکی، ربات‌های ساخت‌وساز و ربات‌های جستجوگر اعماق اقیانوس‌ها اشاره کرد.

 

منبع : geek


موضوعات مرتبط: رباتیک ، سخت افزار ، ،


تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 21:44 | نویسنده : احسان |

بررسی قفل لمسی و متصل به اینترنت Camelot Touchscreen Deadbolt کمپانی Schlage

آیا یک قفل می تواند بیش از یک دستگاه که به شما اجازه ورود و خروج به منزل را می دهد و مانع از چنین عملی توسط دیگران می شود، باشد؟ از لحاظ فنی، چنین چیزی امکان پذیر نیست، اما قطعا علاوه بر باز و بسته کردن درب، می توان کارهای بیشتری را با یک کلید انجام داد. قفل لمسی Camelot Touchscreen Deadbolt کمپانی Schlage، نمونه ای از این نوع قفل ها می باشد. هرچند این قفل در اصل برای حفظ منازل شما از دستبرد سارقان طراحی شده، اما ویژگی های لمسی و اتصال اینترنت آن، این قفل را کاربردی تر ساخته است. نحوه کار این قفل در کاربردهای روزانه چگونه است؟ برای پاسخ دادن به این سوال، می توانید با ادامه این بررسی همراه باشید.

همانطور که از نام آن برمی آید، اولین نکته ای که در این قفل جلب توجه می کند، ویژگی لمسی بودن آن است. این ویژگی به ورود و خروج شما به منزلتان با فشردن یک دستگیره بدون نیاز به کلید منجر می شود و باید گفت که این قابلیت بسیار کارآمدی می باشد.

علاوه بر صفحه نمایش لمسی، این قفل همچنین شامل برخی از ویژگی های مفید دیگر مانند زنگ هشدار است. سه نوع متفاوت هشدار ورود – فعال، مذاکره ای و اجباری – وجود دارد که هر کدام از این سه حالت، می تواند طبق سلیقه کاربران تنظیم شود. برای مثال، می توانید این هشدار را زمانی که فردی به درب شما ضربه می زند، در حالت جیر جیر قرار دهید و یا اگر کسی به درب شما با نیروی بیش از حد می کوبد، از آن صدای فریاد بلند شود. می توان آن را به طور مستقیم در حالت قفل قرار داد که البته تنظیم این حالت با استفاده از ویژگی های آنلاین که در ادامه شرح داده خواهد شد، ساده تر می باشد.

تنظیم حساسیت هشدار دهنده، بسیار مهم می باشد. برای مثال، فردی که دارای قدم های محکمی است، می تواند این هشدار دهنده را در رنج متوسط بالایی از حساسیت قرار داده و سپس تنها با پایین آمدن از پله ها، بتواند این هشدار را خاموش نماید. به هر حال، هر کسی می تواند از طریق آزمون و خطا، تنظیمات مناسب خود را پیدا کند.

روند نصب بیش از حد دشوار نیست و کم و بیش مشابه سایر قفل ها می باشد. هیچ گونه نیازی به سیم کشی جدید نیست و تنها به چند ابزار ساده برای این کار نیاز خواهید داشت که پیچ گوشتی از مهم ترین این ابزارهاست. این قفل با یک دستورالعمل عرضه می شود، بنابراین اگر به مشکلی در نحوه نصب و نگهداری آن برخوردید، می توانید از آن کمک بگیرید. به طور میانگین حدود 30 دقیقه برای نصب آن زمان خواهد برد.


ویژگی های اتصال به اینترنت

در حالی که صفحه کلید لمسی یکی از ویژگی های جالب است، اما از ویژگی های اصلی این سیستم که باعث حلب توجه ها به خود می شود، ویژگی های اتصال به اینترنت می باشد. این ویژگی از طریق ارتباط Schlage با Nexia میسر می شود، شرکتی که متخصص در اتوماسیون خانگی و سیستم های مدیریت از راه دور است. برای دستیابی به این ویژگی ها، نیاز است که کاربران هزینه اشتراک ماهانه را بپردازند و Nexia Bridge را که همراه این قفل عرضه نخواهد شد، خریداری نمایند.

Nexia Bridge، از طریق اترنت به روتر خانگی شما اتصال پیدا می کند تا بتوانید از اسمارت فون ها و کامپیوتر برای کنترل این قفل، همراه با دیگر دستگاه های سازگار مانند ترموستات و چراغ استفاده نمایید. می توانید بدین وسیله، این قفل را باز کرده، برای آن پین کد تعیین کنید، تایمر زنگ هشدار را کنترل نمایید و بسیاری از کارهای دیگر. این کارها تنها در یک شبکه محلی امکان پذیر نیست، بنابراین حتی اگر در منزل نباشید، قادر به کنترل آن از طریق دستگاه های متصل به اینترنت خواهید بود.

پس از نصب، می توانید به سایت Nexia مراجعه کرده و همه چیز را به شیوه این قفل تنظیم نمایید. این روند مشکلی نیست و همه چیز با میزان سازی دقیق انجام می شود. می توانید از طریق وبسایت، به کنترل آلارم و مدیریت پین کد نیز بپردازید.

همچنین می توانید سیستم را برای زمان هایی که آلارم فعال می شود و یا اگر کاربری چندین تلاش ناموفق در ورود پین کرده باشد، به منظور فرستادن یک متن یا پست الکترونیک هشدار تنظیم نمایید. این ویژگی برای زمانی که در منزل حضور ندارید، بسیار مناسب است.

یکی از ویژگی های جالب این دستگاه، تنظیم پین کد موقت است. اگر شما جز افرادی هستید که به فکر محافظت از خانه خود می باشید و یا علاقه به آبپاشی گیاهان خود دارید در حالی که در منزل حضور ندارید، می توانید به این قفل امکانی دهید تا در مدت زمان محدودی، به صورت خودکار، منقضی شود. این قفل از 30 کد مختلف، پشتیبانی می کند.

همچنین از دیگر قابلیت های Touchscreen Deadbolt، این است که در عرض 30 ثانیه به طور خودکار قفل می شود. این ویژگی می تواند برای افراد فراموشکاری که قفل کردن درب را از یاد می برند، مفید باشد. کافیست درب را پشت سر خود ببندید و بدون فکر کردن به چیز دیگری، به راه خود ادامه دهید.

البته مشکلی در باز کردن قفل توسط گوشی وجود دارد. به طور صادقانه می توان گفت که برای باز کردن قفل توسط گوشی نسبت به استفاده حقیقی از پین پد، زمان بیشتری طول می کشد. زمانی که موفق به باز کردن قفل آیفون شوید، باید پین را برای باز کردن قفل برنامه وارد کرده، روی قفل کلیک نموده و برای ارسال سیگنال از طریق اینترنت صبر نمایید. می توانید تا سه بار، کد را وارد کنید.

این قابلیت زمانی مفید است که افرادی به خانه شما می آیند و شما تمایل به رفتن به طبقه پایین برای اجازه ورود به آن ها را ندارید. با این حال ممکن است مشکلی نیز در این زمینه وجود داشته باشد برای مثال شخصی به ضربه زدن بر روی درب ادامه دهد و قفل، از باز شدن امتناع ورزد که به نوعی باعث شکست هدف تعیین شده برای آن می شود. البته اگر دوستان شما، به ضربه زدن مداوم بر روی درب تا زمان باز کردن آن مبادرت نکنند، این مشکل برای شما پیش نخواهد آمد.

یکی از نکاتی که باید در مورد این قفل بیان کرد، این است که دارای ظاهر زیبایی می باشد. هر دو بخش درونی و بیرونی آن از نظر زیبایی، مطلوب هستند و این قفل به منازل، سبک زیبایی می بخشد.

به طور کلی، این قفل بسیار خوب عمل می کند، به خصوص اگر خواهان استفاده از ویژگی های اینترنت آن هستید، می توانید آن را امتحان کنید. وبسایت Schlage، این قفل را با قیمت 319 دلار معرفی کرده است، اما فروشندگانی مانند آمازون و Home Depot، آن را تقریبا با قیمت 199 دلار می فروشند که در مقایسه با قفل های استاندارد، زیاد به نظر می رسد و دسترسی به ویژگی های اتصال جالب در آن، نیازمند قطعات اضافی سخت افزار و پرداخت اشتراک ماهانه 8.99 دلار به خدمات Nexia می باشد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394برچسب:, | 21:29 | نویسنده : احسان |

ساخت آزمایشگاهی در یک تکه کاغذ به رهبری دانشمند ایرانی

فناوری‌‌‌های تشخیصی روز به روز در حال توسعه در جهت ارزان‌تر کردن هر چه بیشتر آزمایش‌‌‌های پزشکی است تا به کمک آن‌‌‌ها افراد بتوانند بی نیاز از تخصص یا تجربه‌‌‌ای خاص در زمینه‌‌‌ی پزشکی، بیماری خود را تشخیص دهند.البته پیش از این نیز این فناوری‌‌‌ها در زمینه‌‌‌ی آزمون دی‌ان‌‌‌ای یا شناسایی ویروس‌‌‌ها پیشرفت‌‌‌های بسیاری کرده بود، اما این بار پژوهشگران در دانشگاه رود آیلند آمریکا سامانه‌‌‌ای را توسعه داده‌اند که بر پایه‌‌‌ بسترهای کاغذی توسعه داده شده و به گفته‌‌‌ی آن‌‌‌ها قادر است طیف وسیعی از بیماری را شناسایی کند

البته حسگرهای کاغذی هم اکنون نیز در برخی زمینه‌‌‌ها همچون تشخیص بارداری در بازار وجود دارند. در این نوارهای تشخیصی مایع نمونه از درون کانال‌‌‌های تعبیه شده درون کاغذ عبور کرده و با مواد فعالی که درون کاغذ قرار داده شده واکنش داده و سپس باعث تغییر رنگ آن‌‌‌ها می‌‌شود. برای انجام آزمون‌‌‌های پیشرفته‌تر با درجه‌‌‌ی پیچیدگی بالاتر البته ضروری است که بتوان مواد واکنش‌گر بیشتری را در زمان مشخص فعال کرد تا تشخیص امکان پذیر شود.

فناوری جدیدی که هم‌اکنون دانشمندان برپایه کاغذ توسعه داده‌اند کار خود را از سال 2011 آغاز کرده و عملکرد آن جهت انجام آزمون خون سریع است. این ابزار هم اکنون پس از توسعه بیشتر مجهز به یک میکروپمپ جهت کنترل دقیق جریان شده و البته اندازه‌‌‌ی آن نیز کاهش پیدا کرده است.

به گفته‌‌‌ی دکتر محمد فقری مایع نمونه جریان مواد واکنشگر را در زمان و ترتیب مشخص فعال می‌‌سازد که این به همراه یک خوانشگر رنگی که می‌‌تواند تلفن هوشمند شما باشد نتایج نهایی را با دقت بالایی به شما نمایش می‌‌دهد. این روش می‌‌تواند به سادگی دقتی در حد آزمون‌‌‌های آزمایشگاهی را به شما ارائه دهد.

 

rhode-island-university-paper-based-mini-lab-5

 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌‌های این آزمایشگاه کوچک معماری خاص آن است، به صورتی که لایه‌‌‌های مختلف کاغذ به وسیله‌‌‌ی واکس در یک ساختار سه بعدی شامل کانال‌‌‌ها و شیرهای جریان مایع کنار هم قرار گرفته‌اند. با این روش نمونه مورد آزمایش می‌‌تواند مواد واکنشگر مختلفی را در زمان مناسب جهت تشخیص بیماری فعال کند آن هم بی نیاز از هر گونه نیروی مکانیکی، الکتریکی یا مغناطیسی خارجی.

به کمک بستری که در این فناوری توسعه داده شده، پژوهشگران توانستند با استفاده از زیست شناسه‌‌‌هایی که پیش از این شناسایی شده بود یکی از بیماری‌‌‌های خطرناک را که حتی منجر به مرگ بیمار می‌‌شد نیز شناسایی کنند.

 

در خصوص کاربردهای این فناوری، پژوهشگران گستره‌‌‌ی وسیعی را در آینده‌‌‌ای نزدیک نوید می‌‌دهند. این فناوری می‌‌تواند برای آزمون تشخیص بیماری‌‌‌های بسیاری از بیماری لایم گرفته تا ایدز، ایبولا، مالاریا و بسیاری دیگر به کار رود. از این روش می‌‌توان همچنین در تشخیص آلودگی‌‌‌های محیطی یا تهدیدهای شیمیایی در مورد بیماری‌‌‌های دام نیز بهره برد.

در حقیقت به کمک این روش تنها کافی است زیست شناسه‌‌‌ی خاص یک بیماری شناسایی شود تا با استفاده از این روش بتوان حسگر تشخیصی مناسب آن را نیز تولید کرد. پروفسور فقری هم اکنون این فناوری را در قالب شرکتی به نام Labonachip LLC به مرحله‌‌‌ی توسعه جهت تجاری سازی رسانده است.

 

به امید روزی که چنین شرکت‌‌‌هایی در کشور عزیزمان ایران نیز ظهور پیدا کنند تا ضمن بهره گیری از نیروهای متخصص و جوان کشور زمینه‌‌‌ی ارتقای سطح سلامت جامعه نیز فراهم شود

 


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 14 خرداد 1394برچسب:, | 19:31 | نویسنده : میثم |

طرح پاکسازی اقیانوس سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود

طرحی که به منظور برداشتن زباله‌های پلاستیکی از سطح اقیانوس‌ها مطرح شده بود، سال آینده به واقعیت تبدیل می‌شود. انتظار می‌رود پیاده‌سازی سیستم پاکسازی اقیانوس Boyan's Slat در سه‌ ماهه‌ی دوم سال 2016 در آب‌های میان ژاپن و کره‌ی جنوبی آغاز شود. این سیستم، بزرگ‌ترین ساختار شناوری خواهد بود که تا به حال بر روی اقیانوس‌ها پیاده‌سازی شده است.

نحوه‌ی عمل این سیستم بدین صورت است که از حلقه‌های شناور زیاد برای جمع‌آوری تکه‌ها و قطعات پلاستیکی شناور در اقیانوس‌ها استفاده شود. جریان‌های دریایی به کشیدن شده ضایعات پلاستیکی به درون حلقه‌های این سیستم کمک می‌کنند.

این سیستم در سواحل جزیره‌ی تسوشیما (Tsushima) در تنگه‌ی کره اجرا خواهد شد. طبق گزارش‌ها سالانه حدود یک مترمکعب آلودگی به ازای هر نفر در تسوشیما تولید می‌شود و این مشکل دولت ژاپن را در پی یافتن راه‌حل‌هایی واداشت.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 14 خرداد 1394برچسب:, | 16:8 | نویسنده : احسان |

ربات ATRIAS با قابلیت حرکت کورکورانه و عبور از موانع بلند

با نزدیک شدن به زمان آغاز مسابقات رباتیک دارپا در پایان هفته، این رقابت داغ‌تر شده است. پس از انتشار خبرهایی از ربات چیتای MIT، اکنون نوبت به خودنمایی ربات دوپای ATRIAS دانشگاه ایالت اورگن رسیده است. گروه پشت این ربات شترمرغ مانند، تازه‌ترین استعداد خود را نشان داده، توانایی راه رفتن بدون بینایی بر روی موانع بلند در مسیر.

پروژه‌ی ATRIAS که محصول آزمایشگاه رباتیک دینامیک دانشگاه ایالت اوریگن است، بر روی علم حرکت و دویدن تحقیق کرده و دارای هدف ساخت یک ربات است که بتواند زمین‌های ناهموار را بدون واژگون شدن طی کند.

اکنون این گروه توانسته‌اند به ربات خود قابلیت پرش بر روی یک پلتفرم بلند 15 سانتی‌متری را ببخشند. برخلاف ربات چیتای MIT که مجهز به سیستم LIDAR برای شناسایی موانع پیش از این پرش از روی آنهاست، ATRIAS تنها به برداشتن گام‌های بلند اقدام می‌کند.

ربات ATRIAS در مسابقات رباتیک دارپا که از جمعه آغاز می‌شود، شرکت دارد. با شروع این مسابقات اطلاعات و خبرهای بیشتری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : سه شنبه 12 خرداد 1394برچسب:, | 19:3 | نویسنده : احسان |

سگ بزرگ :در شرکت بوستون دینامیک یک ربات چهارپای غژ غژ کنان تولید شد که big-dog نام گرفت . این ربات به عنوان یک باربر در خدمت ارتش ساخته شد . بودجه این پروژه توسط دارپا (آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی) تامین شد ، زیرمجموعه ای از وزارت دفاع ایالات متحده که وظیفه توسعه تکنولوژی های جدید رابرای ارتش به عهده دارد . big-dog می تواند روی چهار پای خود خیلی متعادل گام بردارد و به عنوان یک وسیله نقلیه زمخت سربازان را در همه جا همراهی کند . این ربات می تواند تا 150 کیلوگرم محموله را حمل کند و نیز سرعت خود را تا حداکثر 6.4 کیلومتر در ساعت حفظ کند

ربات سگ باربر


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 10 خرداد 1394برچسب:, | 14:11 | نویسنده : میثم |

ربات آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی امریکا ، یک ماشین انسان نما با شاید کمی از ویژگی های ظاهری خزندگان . اکتاویا یک ربات آتش نشان است که برای کمک به مهندسان به منظور تست تکنولوژی های جدید طراحی شده است تا دستیار نیروهای ناوگان دریایی ایالات متحده باشداکتاویا طراحی شده تا با انسان در تعامل باشد و مهندسان تلاش می کنند تا راه هایی پیدا کنند که ربات انسان ها را تشخیص داده و دنبال کند ، بفهمد آن ها چه می گویند و حرکاتشان را تشخیص دهد . سرانجام دانشمندان امیدوارند اکتاویا بتواند شانه به شانه انسان ها به عنوان یک هم تیمی کار کند البته با قابلیت های تشخیص بصری و گفتاری پیچیده !

ربات آتش نشان octavia


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : یک شنبه 10 خرداد 1394برچسب:, | 14:5 | نویسنده : میثم |

 آرکاس میوزیک بینی یک سیستم پخش موسیقی بی سیم مجهز به دو اسپیکر بلوتوث است که در داخل کلاه کار گذاشته شده اند. از این رو، کاربر نه تنها در زمستان از سرما محافظت می شود بلکه به موسیقی مورد علاقه خود نیز گوش می دهد. کنترل های پخش موسیقی و همچنین یک میکروفون برای برقراری تماس در کنار کلاه قرار دارند. عرضه این محصول برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده است.

اخبار,اخبار تکنولوژی,گجت های عجیب ایفا 2014

منبع:اخبار تکنولوژی - عصرایران


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:25 | نویسنده : میثم |

 این دستگاه غیر معمول و پیچیده کاربردی دو منظوره دارد. نخست، از آن می توان به عنوان یک دوربین کیفیت بالا با لنز واید 135 درجه برای نظارت بر خانه، شناسایی صدا و حرکت، و ارسال نوتیفیکیشن در زمان بروز یک رویداد استفاده کرد. دوم، ویتینگز هوم قادر به نظارت بر کیفیت هوا و بررسی آن برای شناسایی مواد شیمیایی آلی فرار مانند تمیز کننده ها است. بدنه جذاب این محصول از چوب ساخته شده و قیمت 219 دلاری را یدک می کشد.

اخبار,اخبار تکنولوژی,گجت های عجیب ایفا 2014

منبع:اخبار تکنولوژی - عصرایران


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:22 | نویسنده : میثم |

 اسفیرو در نمایشگاه CES از یک توپ رباتیک رونمایی کرده بود. این شرکت در نمایشگاه ایفا 2014 نیز محصولی دیگر به نام Ollie را معرفی کرده است. این گجت که با یک اپلیکیشن اختصاصی کنترل می شود می تواند به سرعت 22 کیلومتر در ساعت دست یابد. این محصول قابلیت عبور از موانع را داشته و به تایرهای نابی Nubby"" (روکش های پلاستیکی) مجهز شده است. اسفیرو Ollie برچسب قیمت 150 دلاری را یدک می کشد.

اخبار,اخبار تکنولوژی,گجت های عجیب ایفا 2014

منبع:اخبار تکنولوژی - عصرایران


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:19 | نویسنده : میثم |


روبات iRobot PackBot در سال 2001 ساخته شد , اما تا بعد از واقعه 11 سپتامبر كارایی نداشت. از این روبات برای پیدا كردن افرادی كه در ویرانه های برج های دوقلو در نیویورك گرفتار شده بودند, استفاده كردند. این روبات به دلیل شكل خاصی كه دارد, می تواند به مكان های تنگ و تاریك وارد شود و از مانع بلند به راحتی عبور كند. این روبات می تواند درون آب هم شنا كند. علاوه بر این به كمك دوربین هایی كه درونش تعبیه شده, اجسام دور و برش را تشخیص می دهد و شی مورد نظرش را به وسیله چنگكی كه دارد بیرون می كشد.

 iRobot packbot Robot


موضوعات مرتبط: رباتیک ، ،


تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 14:7 | نویسنده : میثم |

جایگزینی ملخ‌ها با فن‌های کانالی در پهپاد Nano Tornado

اگرچه استفاده از پهبادهای شخصی در حال زیاد شدن است، اما هنوز عده‌ی زیادی از افراد از کار با ملخ‌های این دستگاه‌ها وحشت دارند. اما این پره‌های چرخان نه تنها ممکن است موجب آسیب رساندن به انسان‌ها ‌شوند، بلکه در طی تصادفات و سقوط‌ها نیز می‌توانند آسیب ببینند. به همین دلیل شرکت کالیفرنیایی Polyhelo به ساخت Nano Tornado اقدام نمود که یک کوادکوپتر محسوب می‌شود اما به جای پایه‌های باز از چهار فن کانالی استفاده می‌کند.

مزایای زیادی در طراحی منحصربفرد Nano Tornado وجود دارد. ابتدا، در صورت برخورد به انسان‌ها آسیبی به آنها نمی‌رسد، همچنین اجزای این کوادکوپتر در صورت برخورد به اشیا یا فرود بد آسیب نمی‌بینند. به این ترتیب می‌توان از آن در عملیات با ریسک بالا مانند پرواز در نزدیکی شاخه‌های درختان یا در فضاهای تنگ استفاده کرد.

از آنجایی که خبر از بازو یا ملخ رو به بیرون نیست، می‌توان به راحتی این کوادکوپتر را در کیف‌هایی جهت حمل‌ونقل قرار داد. علاوه بر این اگر یک مکان تیک‌آف/فرود خوب وجود نداشته باشد، این کوادکوپتر می‌تواند موقعیت خود را در هوا تثبیت کرده و سپس بر روی دست یک انسان فرود آید. زمان پرواز این کوادکوپتر تنها پنج دقیقه است، اگرچه باتری آن قابل تعویض با یک باتری شارژ شده می‌باشد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:, | 20:59 | نویسنده : احسان |

پرینتر های لیزری Samsung: چاپ بی سیم محتویات درون اسمارت فون ها

داشتن یک اسمارت فون در جیب مانند حمل یک دفترکار همراه است که با صرفه جویی در زمان و انرژی، می توانید همه چیزهایی که در یک دستگاه کوچک جیبی نیاز دارید، به همراه داشته باشید. با این حال، در جایی که درگیر مسئله چاپ می شوید، این موضوع می تواند سخت و آزاردهنده باشد که وقتی نیاز به تصاویر، اسناد و ایمیل های کاغذی دارید، قادر نیستید از یک پرینتر برای چاپ محتوای گوشی خود استفاده کنید. اما در حال حاضر، سامسونگ سری جدید پرینترهای لیزری رنگی بی سیم را معرفی کرده که دارای مشخصه تکنولوژی NFC می باشند و به کاربران اسمارت فون ها، امکان چاپ اسناد مورد نیازشان را تنها با ضربه زدن به پرینترهای سری Xpress C410W می دهد.

سامسونگ تاکنون پرینترهای لیزری رنگی مجهز به Wi-Fi را تولید کرده است، اما این شرکت، سه پرینتر جدید Xpress را به عنوان اولین پرینترهای صنعتی با قابلیت NFC معرفی می کند. پس از عرضه ی اپلیکیشن چاپ موبایل سامسونگ، کاربران فقط با یک ضربه کوچک بر اپلیکیشن پرینتر اسمارت فون خود، می توانند برای ارسال بی سیم تصاویر، اسناد، ایمیل ها یا محتویات مرورگر خود به صف چاپ پرینتر اقدام نمایند.

هر سه پرینتر قادر به چاپ 18 صفحه سیاه و سفید در یک دقیقه، یا چهار صفحه رنگی در همین مدت زمان می باشند. اگر تلفن شما دارای قابلیت NFC نمی باشد، یا اپلیکشن مربوطه بر روی آن اجرا نمی گردد، پرینترهای سری Xpress از قابلیت Cloud Print گوگل برای چاپ بر روی وب نیز پشتیبانی می کنند. همچنین سامسونگ وعده ی یک راه اندازی سه مرحله ای کامپیوترهای ویندوز/مک/لینوکس را داده است که نیازی به اتصال USB فیزیکی بین دو دستگاه ندارد.

پرینتر لیزری رنگی رومیزی C410W دارای مشخصه پردازنده 300 مگاهرتز و حافظه 32 مگابایتی می باشد و دقت چاپ را تا 2,400x600 نقطه در هر اینچ (dpi) ارائه می دهد. سرعت چاپ آن تا 150 برگه در هر دقیقه می باشد و جعبه خروجی قبل اینکه نیاز باشد تا کاربر فضای کمی را برای چاپ بیشتر، آزاد نماید، می تواند 50 برگه را به صورت یکجا نگه دارد.

دو مدل دیگر، هر دو پرینترهای لیزری رنگی چند منظوره هستند. علاوه بر چاپ، C460W می تواند عمل کپی و اسکن اسناد را نیز انجام دهد. اسنکر TWAIN/WIA دارای رزولیشن نوری تا 600x600 نقطه در هر اینچ می باشد که می تواند با اندکی تسهیل دیجیتالی، تا اندازه ی 4,800x4,800 نقطه در هر اینچ افزایش یابد. این مدل دارای دو پردازنده است که یکی با سرعت 533 مگاهرتز به عنوان اصلی و دیگری با سرعت 150 مگاهرتز، همراه با حافظه داخلی 128 مگابایتی می باشند.

چاپگر لیزر رنگی چند منظوره C460FW نیز دارای مشخصات مشابه با C460W می باشد، اما قابلیت فکس هم به آن افزوده شده است. این چاپگر قادر به ارسال فکس های سیاه و سفید با رزولیشن 300x300 dpi از طریق مودم خود، با سرعت انتقال تا 33.6 کیلوبیت بر ثانیه می باشد، اما همچنین قادر به ارسال فکس های رنگی در رزولیشن 200x200 dpi می باشد.

پرینترهای سری Xpress C410W برای عرضه در ماه ژوئن و در کره جنوبی اختصاص داده شده اند، اما هنوز اطلاعاتی از قیمت و زمان عرضه آن در آمریکا یا دیگر نقاط جهان در دسترس نمی باشد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، ،


تاريخ : چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:, | 20:39 | نویسنده : احسان |

ساخت قطعات الکترونیکی با ویژگی خودتخریبی به منظور کنترل مشکلات ضایعات الکترونیکی

در راستای کمک به کاهش ضایعات قطعات الکترونیکی و تقویت تولید پایدار، پژوهشگان امریکایی دستگاه‌های الکترونیکی را توسعه داده که پس از گرمای بیش از حد می‌توانند فرایند خودتخریبی را آغاز کنند.

درحال حاضر، اغلب دستگاه‌های استفاده شده پس از به پایان رسیدن عمر خود به ضایعات محیطی تبدیل شده و موجب آلودگی محیط زیست می‌شوند. پژوهشگر ارشد این پروژه، اسکات وایت از استادان دانشگاه ایلینویز امریکا می‌گوید: "ما به توسعه‌ی قطعات الکترونیکی موفق شده‌ایم که که در هنگام نیاز وجود داشته و در صورت عدم نیاز خود را از بین می‌برند. این دستاورد، شیوه‌ی ایجاد پایداری در مواد استفاده شونده در ساخت قطعات الکترونیک مدرن می‌باشد و اولین تلاش ما برای استفاده از محرک‌های محیطی جهت راه‌اندازی خودتخریب است."

دستگاه‌های راه‌اندازی گرمایی، از بردهای منیزیمی چاپ شده بر روی مواد انعطاف‌پذیر و باریک استفاده می‌کنند. پژوهشگران قطرات کوچک اسید ضعیف شده را در موم ریخته و دستگاه‌ها را با این موم پوشانده‌اند. هنگامی که دستگاه به گرمای بیش از حد برد، موم ذوب شده و اسید را منتشر می‌کند. این اسید سریعا دستگاه را حل کرده و کاملا از بین می‌برد.

برای راه‌اندازی از راه دور این واکنش، پژوهشگران یک رسیور فرکانس رادیویی و یک سیم‌پیچ گرمایشی القایی را در دستگاه قرار داده‌اند. کاربر می‌تواند یک سیگنال را جهت افزایش گرمای سیم‌پیچ ارسال کرده که این فرایند موجب ذوب شدن موم و تخریب دستگاه می‌شود. طبق گفته‌ی پژوهشگران، سرعت فرایند تخریب از طریق تنظیم ضخامت موم، غلظت اسید، و دما قابل کنترل می‌باشد.

آنها قادر به طراحی دستگاهی با ویژگی خودتخریبی در بیست ثانیه تا چند دقیقه پس از اعمال گرما هستند. یافته‌های این گروه از دانشمندان در ژورنال Advanced Materials منتشر شده است.

 

منبع : gadgets


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:, | 22:15 | نویسنده : احسان |

اثر انگشت سنسورهای گوشی‌های هوشمند عاملی برای تحت نظر گرفتن و تعقیب شما

کاربران گوشی‌های هوشمند که به امنیت خود اهمیت می‌دهند، شاید درخواست‌های اپلیکیشن‌ها جهت “استفاده از موقعیت مکانی فعلی‌شان” را نپذیرند، با این حال بنابر تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینویز، حتی نپذیرفتن این درخواست اپلیکیشن‌ها هنوز هم بدین معنا نیست که نمی‌توان کاربران را ردیابی کرد. دلیل این است که سنسورهای هر تلفن، مانند شتاب سنج دارای “اثر انگشت” منحصر به فردی می‌باشد. با شناسایی آن اثر انگشت در داده‌های سنسور ارسال شده از تلفن، اشخاص ثالث می‌توانند در حداقل‌ترین شکل ممکن، تمام کارهای شما و اینکه آن‌ها را در چه زمانی انجام می‌دهید، تحت نظر بگیرند.

بر اساس آنچه که توسط این دانشگاه شرح داده شد، سنسورهای یک گوشی‌هوشمند تقریبا مانند شیرینی‌های قندی ساخته شده با یک قالب شیرینی دایناسور شکل هستند. اگرچه ممکن است همه‌ی شیرینی‌ها در همان نگاه اول شبیه دایناسور به نظر برسند، اما هر کدام دارای عیوبی کوچک و منحصر به خودشان هستند. در مورد سنسورها نیز آن‌ معایب در فرستادن نوعی اثر انگشت در داده‌های جمع‌آوری شده خلاصه می‌شود. هرچند که اثر انگشت به آسانی برای کاربران اتفاقی داده‌ها آشکار نمی‌گردد، اما می‌تواند توسط افرادی که به دنبال آن هستند، تشخیص داده شود.

محققان با آزمایش ۸۰ تراشه‌ی مستقل شتاب‌سنج بعلاوه‌ی شتاب‌سنج‌های موجود در ۲۵ گوشی اندرویدی و ۲ عدد تبلت به این نتیجه رسیده‌اند. آن‌ها از یک موتور ویبراتور که چیزی شبیه به آن در اکثر تلفن‌های هوشمند یافت می‌شود، استفاده کردند تا تمام شتا‌ب‌سنج‌ها را دچار ارتعاش کنند. با تحلیل نتایج حاصل از قرائت داده‌های شتاب‌سنج، یک اثر انگشت برای هر واحد شتاب‌سنج محرز شد. زمانی که آن اثر انگشت‌ها در قرائت‌های بعدی جستجو می‌شدند، این امکان وجود داشت که دستگاه سرچشمه با دقت ۹۶ درصد شناسایی شود.

این بدان معنیست که به شکل امکان‌پذیری، مهاجمان می‌توانند از طریق توابع کاربردی فعال‌کننده‌ی ویبراتور شتاب‌سنج، به سادگی به اثر انگشت شتاب‌سنج یک تلفن دسترسی پیدا کنند. حتی اگر از شتاب‌سنج‌ هم صرف نظر کنیم، سنسورهای دیگری مانند دوربین، میکروفون یا ژیروسکوپ وجود دارند که احتمالا حاوی اثر انگشت‌هایی مختص به خودشان هستند. طبق گفته محققان، با ترکیب تمام این شناسه‌ها، ردیابی و تحت نظر گرفتن یک کاربر حتی با دقتی بالا امکان‌پذیر خواهد بود.

هرچند که داده‌های GPS لزوما نمی‌توانند مورد دسترسی قرار بگیرند، اما احتمالا می‌توان مکان تقریبی یک کاربر که قبلا در حین استفاده از GPS شناسایی شده است را بر اساس دسته‌ای از اپلیکیشن‌ها مشخص کرد، یک اپلیکیشن ناوبری نشان خواهد داد که مثلا کاربر در حال عبور از مکانی است و در همین حال، یک اپلیکیشن دیگر ممکن است حضور کاربر را در یک سالن ژیمناستیک نشان دهد. در کل، هیچ کدام از این موارد، مشکل محسوب نمی‌شود به شرطی که داده‌های خام سنسور بر روی خود تلفن پردازش گردند و فقط اطلاعات پایه به اشتراک گذاشته شوند. با این حال، متاسفانه در این شرایط یک حجم کاری بزرگ بر دوش پردازنده تلفن قرار می‌گیرد و موجب تقلیل عمر باتری می‌شود.

این تحقیق به رهبری پروفسور Romit Roy Choudhury و دانشجویان فارغ‌التحصیل، Sanorita Dey و Nirupam Roy به انجام رسید. در این تحقیق هیچ راهکار خاصی پیش روی ما قرار داده نشد جز این پیشنهاد که کاربران داده‌های سنسور دستگاه خود را قبل از بررسی نحوه مشروعیت یا امنیت آن‌ها با هیچ اپلیکیشنی به اشتراک نگذارند.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، تلفن همراه ، ،


تاريخ : دو شنبه 4 خرداد 1394برچسب:, | 22:10 | نویسنده : احسان |

Kyocera Torque G02، یک تلفن اندرویدی جدید با قابلیت عکاسی در زیر آب

مجموعه‌ی Kyocera، به ماموریت خود در ساخت تلفن‌های محکم (و اغلب مقرون به صرفه) ادامه داده است. جدیدترین دستگاه بادوام این کمپانی، Torque G02 نام دارد که طبق ادعای سازنده اولین اسمارت‌فون مقاوم در آب دریا می‌باشد.

مانند Torque اولیه و سایر محصولات قبل ازجمله Kyocera Brigadier، اسمارت‌فون G02 موفق به کسب استانداردهای دوام و استحکام نظامی و شامل قابلیت مقاومت در برابر آب، گردوغبار و ضربه شده است، اما قابلیت جدید این دستگاه در آن است که G02 نه تنها می‌تواند در آب اقیانوس‌ها دوام آورد بلکه قادر به اجرا و گرفتن عکس در درون آب نمک‌دار می‌باشد. نرم‌افزار دوربین این تلفن حتی دارای حالت زیرآبی برای زنده نگه داشتن رنگ‌ها درحین تصویربرداری از دنیای زیرآب می‌باشد.

علاوه بر مقاومت در برابر آب، گردوغبار و ضربه و سقوط، این تلفن همچنین برای مقاومت در برابر رطوبت، دمای زیاد، فشار کم، و حتی چرخه‌های یخ زدن-یخ‌گشایی و انجماد نیز تست شده است. طبق ادعای کمپانی سازنده، این تلفن برای موج‌سواران، یخ‌نوردان، کوهنوردان، دوندگان و سربازان مناسب می‌باشد و با اپلیکیشن‌های از پیش بارگذاری شده برای پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا و شرایط آبی، نقشه‌های آفلاین و ردیاب تمرینات بدنی، همراه است.

نمایشگر 4.7 اینچی اچ‌دی آن از مواد IGZO (ایندیم گالیک زینک اکساید) که گاها در نمایشگرهای مسطح LCD بزرگ‌تر بکار می‌رود، به همراه شیشه‌ی Dragontrail X ساخته شده است که حتی در صورت وجود قطرات آب بر روی سطح نمایشگر به لمس حساس است.

G02 همچنین دارای تکنولوژی Smart Sonic Receiver شرکت سازنده‌ی خود است که برای ارائه‌ و دریافت صدای بهتر در تماس‌ها طراحی شده است. دو اسپکیر جلوی دستگاه که بلندتر از اغلب اسپیکرهای اسمارت‌فون‌ها می‌باشند، از دیگر ویژگی‌های پنهان خوشایند تلفن‌های Kyocera به شمار می‌روند.

کمپانی سازنده در مورد بکار بردن یکSnapdragon 400 SoC کوالکام و پردازنده‌ی چهارهسته‌ای 1.4GHz به همراه Adreno 305 GPU سخن گفته است. دو گیگابایت رم و شانزده گیگابایت خافظه داخلی در این دستگاه وجود دارند که میزان حافظه از طریق اسلات microSD موجود در آن قابل گسترش می‌باشد. مشخصات دیگر آن کاملا استاندارد می‌باشد: اندروید لالی‌پاپ 5.1، قابلیت 4G LTE و دوربین‌های 13 مگاپیکسل در پشت و 5 مگاپیکسل در جلو.

هنوز در مورد قیمت این محصول نیز از سوی کمپانی سازنده خبری اعلام نشده است، اما محصولات گذشته‌ی Kyocera دارای قیمت‌های مشابه تلفن‌های اندرویدی میان رده‌ای یا پرچم‌دار بوده‌اند.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، تلفن همراه ، ،


تاريخ : یک شنبه 3 خرداد 1394برچسب:, | 18:12 | نویسنده : احسان |

نمایشگر جوهر الکتریکی PaPiRus برای Raspberry Pi

کمپانی بریتانیایی Pi Supply، به ایجاد یک ماژول نمایشگر جوهر الکتریکی کم مصرف و کم هزینه برای بورد کامپیوتری Raspberry Pi اقدام نمود. این نمایشگر با نام PaPiRus در سه اندازه‌ی مختلف (1.44، 2.0 و 2.7 اینچ) طراحی شده و درست مانند تمامی دستگاه‌های کاغذ الکترونیکی در نور خورشید قابل خواندن می‌باشد و می‌تواند برای یک مدت زمان طولانی بدون نیاز به انرژی، روشن باشد.

PaPiRus قابل سازگاری با مدل جدیدا منتشر شده‌ی Raspberry Pi 2 Model B و همچنین مدل‌های گذشته‌ی +A و +B است. این واحد با 32 گیگابایت حافظه‌ی فلاش ارائه شده است و همچنین دارای یک سنسور دما و کانکتور ورودی/خروجی عمومی (GPIO) و چهار سوئیچ اختیاری در بالای بورد، است. نمایشگر 1.44 اینچی با روزلوشن 128x96، نمایشگر 2.0 اینچی با 200x96 و 2.7 اینچی با 264x176 پیکسل ارائه می‌شوند.

PaPiRus همکاری میان Pi Supply و کمپانی کاغذ الکتریکی Pervasive Displays است. این واحد دارای پایه‌ی کد فعلی اپن‌سورس RePaper به همراه مجموعه‌ای از کدهای نمونه و دیاگرام‌های سیم‌کشی مربوط به Raspberry Pi است.

در صورت اجرای برنامه‌های کمپانی سازنده، می‌توان شاهد عرضه‌ی PaPiRus به بازار از ماه جولای بود.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، ،


تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 20:5 | نویسنده : احسان |

تولید پنل تلویزیون‌های OLED TV با قابلیت اتصال مغناطیسی به دیوارها از سوی LG Display

پنل‌های LCD موجب باریک‌تر و سبک‌تر ساخته شدن تلویزیون‌ها به اندازه‌ای که قابل اتصال بر روی دیوار درست مانند یک تابلو باشند، شده‌اند. اما مجموعه‌ی LG Display گامی فراتر برداشته و اخیرا از یک پنل OLED پرده‌برداری کرده که درست مانند یک کاغذدیواری و به صورت مغناطیسی قابل نصب بر روی دیوار است.

LG Display از این صفحه‌ی تلویزیون 55 اینچی OLED خود در نمایشگاه رسانه‌های سئول رونمایی کرد. درمقایسه با پرچم‌دار فعلی 55 اینچی OLED TV این کمپانی که 4.3 میلی‌متر ضخامت دارد، پنل جدید تنها دارای ضخامت 0.97 میلی‌متر و وزن 1.9 کیلوگرم است. این دستگاه همچنین انعطاف‌پذیر می‌باشد.

رقبایی مانند سامسونگ و سونی، ظاهرا از رقابت در بخش OLED بسیار عقب مانده‌اند و امید خود را به نسل بعدی تکنولوژی LCD یعنی quantum dot، بسته‌اند. اما یئو سانگ، مدیر بخش OLED مجموعه‌ی LG Display، وعده‌ی ارتقای تولید OLED را در اواخر این سال داده تا نیازهای مصرف‌کنندگان تامین شود. اگرچه LG Display یک کمپانی مستقل و تامین‌کننده‌ی پنل‌های شرکت‌های مختلفی مانند دل، ایسوس و اپل می‌باشد، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ی آن LG Electronics است.

اوایل این سال، LG Display به انتشار پنل‌های OLED در ابعاد 55، 65 و 77 اینچ اقدام نمود، اکنون این کمپانی خواهان دستیابی به جایگاهی بالاتر است به طوریکه یئو وعده‌ی ارائه‌ی پنل‌های 99 اینچی را تا پایان سال داده است. اما وی همچنین اعلام کرده که این کمپانی دست از تولید نمایشگرهای اندازه کوچک و متوسط برنمی‌دارد و طرح‌هایی برای ادامه‌ی ارتقای تکنولوژی OLED پلاستیکی برای استفاده در نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و شفاف مخصوص دستگاه‌های پوشیدنی و داشبوردهای خودروها دارد.

هنوز خبری مبنی بر زمان انتشار صفحه‌ی تلویزیون‌های OLED دیواری برای مصرف‌کنندگان اعلام نشده است، اما حتی ایده‌ی ساخت تلویزیون که به صورت مغناطیسی قابل اتصال به دیوار باشد، بسیار جذاب است.

 

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، ،


تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 20:2 | نویسنده : احسان |

مینی‌کامپیوتر Endless PC برای بازار کشورهای در حال توسعه

Endless یک طرح مینی‌کامپیوتر به شمار می‌رود که بر ایده‌ی تبدیل تلویزیون کاربران به یک کامپیوتر کاملا عملکردی استوار است. این طرح دارای یک سیستم عامل اختصاصی بوده و با کتابخانه‌ای از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که قابل اجرا در هر دو حالت آنلاین و آفلاین هستند، ارائه خواهد شد.

این کامپیوتر کوچک و رنگی بر اساس یک پردازنده‌ی دوهسته‌ای و کم تکنولوژی Intel Celeron به همراه دو گیگابایت رم اجرا می‌شود. از آنجایی که این کامپیوتر برای کشورهای درحال توسعه طراحی شده، قابلیت‌های آفلاین را در اولویت قرار داده است و بیش از صد اپلیکیشن برای آن آماده شده است. سیستم‌عامل اختصاصی این دستگاه که از سوی کمپانی سازنده Endless OS نامیده می‌شود، نیاز به آموزش خاصی برای استفاده ندارد. این سیستم‌عامل درست مانند سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها می‌باشد.

این سیستم از طریق پورت‌های HDMI یا VGA قابل اتصال به نمایشگرها می‌باشد و در سه نوع ارائه می‌شود. دستگاه قابل پیکربندی در 32 گیگابایت حافظه‌ی فلاش یا 500 گیگابایت HDD است. نوع 500 گیگابایتی ارائه‌ دهنده‌ی اتصالات وای-فای و بلوتوث و اسپیکر به عنوان ویژگی‌های استاندارد می‌باشد، اما در مدل با ظرفیت کمتر این ویژگی‌ها به صورت اختیاری عرضه می‌شوند. تمامی پیکربندی‌ها دارای یک پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، Gigabit LAN و جک صوتی 3.5mm هستند.

کمپانی سازنده با استفاده از بودجه‌ی کسب شده برای ساخت این دستگاه در کمیپن‌های حمایتی، قصد ارائه‌ی اولین دستگاه‌ها را به اولین بازارها در مکزیک و گواتمالا دارد، قبل از آنکه محصول خود را به اغلب بخش‌های امریکای لاتین عرضه کند.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، کامپیوتر ، ،


تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:کامپیوتر, | 20:0 | نویسنده : احسان |

عملکرد سریع‌تر و منظم‌تر بازوی رباتیکی کنترل شونده با قدرت تفکر

اگرچه پیش از این شاهد توسعه‌ی چندین نوع بازوی پروتزی کنترل شونده توسط قدرت تفکر بوده‌ایم، اغلب آنها با ایمپلنت‌هایی کاشته شده درون کورتکس حرکتی مرکز کنترل حرکات مغز انسان، عمل می‌کنند. درنتیجه حرکت بازوها تاحدی نامنظم بوده، همچنین معمولا تاخیری میان تفکر کاربر و حرکت بازوها وجود دارد. با این حال، اکنون گروهی از پژوهشگران نتایج یک آزمایش را منتشر کرده که در آن این محدودیت‌ها تا حد زیادی کاهش یافته‌اند.

در سال 2013، اعضای این گروه – متشکل از دانشمندان کالتک، کالج پزشکی USC Keck، و مرکز توانبخشی ملی Rancho Los Amigos – یک جفت از مجموعه‌ی الکترودهای 4x4mm را در کورتکس پاریتال پشتی (PPC) فردی معلول با نام اریک جی.سورتو کاشتند. برخلاف کورتکس حرکتی که به کنترل مستقیم حرکات می‌پردازد، PPC مسئول قصد و تفکر و تصمیم به حرکت است.

این مجموعه‌ها در دو بخش از PPC آقای سورتو قرار گرفتند، یکی از آنها برای کنترل تصمیم حرکت بازوها و دیگری برای گرفتن یک وسیله. هر کدام از این مجموعه‌ها حاوی 96 الکترود هستند که به نوبه‌ی خود به نظارت بر فعالیت یک نورون می‌پردازند. کابل‌های کشیده شده از محفظه‌ی جمجه به دو مجموعه الکترود، به یک سیستم کامپیوتری متصل بوده که فعالیت عصبی را به فرامین حرکتی رمزگشایی می‌کند. سپس این کامپیوتر اقدام به ارسال این فرامین به بازوی رباتیکی می‌نماید.

پس از مدتی آموزش، سورتو اکنون قادر به استفاده از بازو برای اجرای فعالیت‌هایی مانند لرزاندن دست، نوشیدن نوشیدنی، و حتی بازی سنگ-کاغذ-قیچی می‌باشد، علاوه بر این حرکات دست وی اکنون نرم‌تر و منظم‌تر صورت می‌گیرد. او همچنین با استفاده از یک رابط می‌تواند به کنترل حرکات اشاره‌گر روی نمایشگر کامپیوتر بپردازد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 19:55 | نویسنده : احسان |

کمپانی Arduino، اولین ربات کامل خود را به عنوان یک پلتفرم متن باز معرفی کرد

کمپانی Arduino در طول چند سال گذشته توانسته با میکروکنترلرهای تک بورد خود، شهرت زیادی کسب کند. بسیاری از این وسیله ها در ربات ها بکار می روند و این کمپانی با توجه به همین مساله در حال حاضر گام منطقی بعدی خود را به سمت جلو برداشته و به انتشار اولین ربات کامل خود دست زده است.

این ربات 178 در 102 میلی متری با نام ربات Arduino، یک دستگاه چرخ دار دایره ای است که از دو بورد موجود Arduino بهره می برد. بورد کنترل آن که در بالا قرار گرفته، اطلاعات سنسورهای مختلف آن را خوانده و موجب واکنش ربات طبق برنامه داده شده، می شود. بورد موتور در قسمت پایین، موتورها را که دو چرخ را هدایت می کنند، کنترل و نظارت می نماید. دو گوی چرخ کوچک بدون انرژی، در مقابل چرخ ها و برای پشتیبانی از ربات قرار گرفته اند.

برخی از سنسورهای استاندارد و محرک شامل یک قطب نمای دیجیتال، سنسورهای مادون قرمز، صفحه نمایش ال سی دی رنگی، بلندگو، سنسور بستر، LED های نمایش دهنده فعالیت و دو پتانسیومتر در این دستگاه وجود دارند. دستورات ساده را می توان از طریق یک پد کلید کنترل داخلی، برنامه نویسی کرد اگر چه ربات همچنین می تواند به یک کامپیوتر از طریق USB متصل شود و علاوه بر آن دارای یک اسلات کارت حافظه نیز می باشد. انرژی این ربات هم از طریق یک اتصال USB (اگر اتصال سیمی ربات به کامپیوتر دشوار باشد) و یا چهار باتری AA قابل شارژ هیبرید فلزی نیکل تامین می شود.

برای بهره مندی بیشتر افراد، همه سخت افزارها و نرم افزارهای این ربات منبع باز بوده و بسیار قابل دستکاری می باشند.
ربات Arduino باید تا پایان این ماه ار طریق فروشندگان مختلف و یا وبسایت این کمپانی با قیمت حدود 265 دلار در دسترس قرار گیرد.

 

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, | 11:4 | نویسنده : احسان |

تکنولوژی ذخیره سازی کانال حافظه Diablo با استفاده از فلش های NAND موجب ارائه RAMهای

یکی از اساسی ترین مشکلات در محاسبات رابطه بین پردازنده و سلسله مراتب حافظه آن است. مشکل، به طور خلاصه این است که حافظه سریع و کم تاخیر بسیار گران قیمت می باشد و نمی تواند اطلاعات زیادی را در خود نگه دارد. حافظه های بزرگتر و کندتر به مراتب ارزان تر هستند، اما توانایی جستجوی سریع را نداشته و دسترسی به آن ها زمان بر می باشد. بنابراین یک پردازنده معمولی دارای یک حافظه کش کوچک و کم تاخیر L1 و یک حافظه کش بزرگ تر و کندتر L2 و به همین ترتیب است.

اگر تراشه موفق به یافتن داده ها در کش نشود، باید به حافظه اصلی رجوع کرده و از آنجا به فضای ذخیره سازی هدایت می شود. مشکل این است که حتی کشیدن داده ها از L3 نیز تاثیر قابل توجهی بر عملکرد تراشه می گذارد، حال تصور کنید که رفتن به حافظه اصلی نیاز به صدها سیکل دارد، در حالی که دسترسی به فضای ذخیره سازی اولیه ده ها هزار سیکل طول می کشد.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید!


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 1 خرداد 1394برچسب:, | 10:27 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز