Marlin Mk3 AUV لاکهید مارتین در راه تولید

لاکهید مارتین نام سازنده‌ی وسیله زیرآبی خودکار (UAV) بعدی خود، Marlin Mk3، را اعلام کرد. این وسیله جدید دارای قابلیت‌های چشمگیری بوده و مجهز به عمق عملیاتی تا 4000 متر است.

AUVها طی سال‌های اخیر قدرتمندتر شده و اکنون به عنوان ابزارهای زیرآبی مفیدی برای کاربردهای مختلف معرفی می‌شوند. در نوامبر سال 2014، از یک SeaBED AUV برای نقشه نگاری بیش از 500000 متر مربع از قطب جنوب استفاده شد که نشان داد یخ‌های قطبی ضخیم‌تر از سطح اندیشه‌ها و تفکرات ماست. اخیرا نیز یک Gavia AUV برای مطالعه‌ی توزیع جلبک در آنسوی یخ‌ها بکار گرفته شده است.

لاکهید مارتین با وسایل نقلیه‌ی بدون سرنشین ناآشنا نیست و به وضوح پتانسیل چنین وسایلی را درک می‌کند و به این ترتیب این بار SeaRobotics را به عنوان سازنده‌ی مدل برند جدید UAV تحقیق و بررسیMarlin Mk3 خود معرفی کرد.

مارلین برای مشتریان تجاری طراحی شده و با سنسورهای مختلفی همراه است که به آن اجازه‌ی بررسی‌های از راه دور و عملیاتی مانند بازبینی‌ از خط لوله‌های عمق دریا را می‌دهد. MK3 دارای تعدادی قابلیت چشمگیر می‌باشد که از جمله‌ی آنها می‌توان به باتری 44 کیلووات ساعت اشاره کرد که 24 ساعت طول عمر دارد. با چنین ظرفیتی، این دستگاه زیردریایی قادر به طی 1000 کیلومتر پیش از نیاز به شارژ مجدد، است.

بر اساس نیاز کاربر، Marlin Mk3 می‌تواند به تنظیمات مختلف سنسور مجهز شده که به آن قابلیت‌های ضبط باکیفیت ویدئو، عکس، مشخصات لیزری و سونار را ببخشد. این UAV همچنین قادر به جمع‌آوری داده، پردازش و تحلیل یافته‌ها به طور خودکار و اجرا در اعماق 4000 متری است.

Marlin Mk3، یک وسیله‌ی جالب و کاربردی بوده و همانطور که از سوی لاکهید مارتین اعلام شده می‌تواند بازی بخش UAVها را تغییر دهد.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 15:10 | نویسنده : احسان |

کشف طوفانی وسیع در یک ستاره دوردست

گروهی از اخترشناسان با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از تلسکوپ کپلر ناسا موفق به کشف یک طوفان لویاتانی مانند در سطح یک ستاره‌ی کوچک و دور شدند. این طوفان که طبق گزارش‌ها تا حدی بزرگ است که می‌تواند سه سیاره‌‌ی اندازه‌ی زمین را به درون خود بکشاند، متشکل از ابرهایی از مواد معدنی ریز بوده و در ماهیت خود شبیه به لکه سرخ بزرگ سیاره‌ی مشتری است.

ستاره‌ای که طوفان فوق در سطح آن یافت شد، شبیه به بدنه‌های ستاره‌های منظومه‌ی شمسی ما نیست. این ستاره که با عنوان W1906+40 شناخته می‌شود، 53 سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی لیرا واقع شده و متعلق به نوع ستاره‌هایL-dwarf می‌باشد. این نوع ستاره‌ها نسبتا سرد سوزانده شده و دمای سطح آنها حدود 3500º F می‌باشد و این درجه حرارت اجازه‌ی شکل‌گیری شرایط جوی مانند شرایط اخیرا مشاهده شده در W1906+40 را می‌دهد.

اغلب مواقع ستاره‌های این نوع در حفظ واکنش پیوند اتمی ناموفق بوده که منجر به تولید نور از ستاره شده و درنهایت با ستاره‌ی ناموفقی که با عنوان کوتوله قهوه‌ای شناخته می‌شود، روبه‌رو می‌شویم. با این حال بر اساس اطلاعات تخمینی در مورد سن W1906+40، اخترشناسان معتقدند که این L-dwarf قادر به دستیابی و حفظ پیوند اتمی است.

تحقیق جدید بر دو سال اطلاعات جمع‌آوری شده از تلسکوپ کپلر مبتنی است که به ضبط دوره‌ای روشنایی ستاره‌ی W1906+40 می‌پرداخت. در اغلب مواقع الگوی تضعیف نور ستاره‌ها نتیجه‌ی عبور یک فراسیاره از میان کپلر و ستاره‌ی والد است که نور ستاره را مسدود می‌کند. با این حال بر اساس مشاهدات گذشته در سال 2011 با تلسکوپ فضایی اسپیتزر، اخترشناسان می‌دانند که این تضعیف نور درواقع ناشی از عبور یک سیاره نیست، بلکه باید دلایل دیگری داشته باشد.

در ابتدا، پژوهشگران چنین فرض کرده که این تضعیف نور می‌تواند نتیجه‌ی لکه‌ی خورشیدی وسیع موجود در سطح W1906+40 باشد. این نوع از فعالیت خورشیدی، هنگامی که دمای سطحی ستاره در یک منطقه‌ی متمرکز به دلیل غلظت میدان مغناطیسی بدنه‌ی ستاره‌ای افت پیدا می‌کند، رخ می‌دهد. تحقیقات بعدی نشان داد دلیل این اطلاعات غیرمعمول، یک طوفان خورشیدی بزرگ است. این طوفان که در ماهیت خود شبیه به لکه‌ی سرخ بزرگ مشتری بوده، نوعی طوفان جدیدا کشف شده در حول یک ستاره است که هر نه ساعت یک بار حرکت می‌کند و احتمالا دو سال عمر دارد.

با حرکت رو به جلو، این گروه امیدوارند بتوانند سایر ستاره‌های شناخته شده و کوتوله‌های قهوه‌ای را در جستجو به دنبال شرایط جوی مشابه، بررسی کنند. مقاله‌ای از نتایج تحقیقات این گروه برای انتشار در ژورنال Astrophysical Journal پذیرش شده است.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:, | 15:7 | نویسنده : احسان |

ورود سفینه فضایی Akatsuki به مدار ونوس

کاوش در فضا به ندرت با شانس دوم مواجه می‌شود، اما آژانس فضایی ژاپن (JAXA) امروز با شانس دوم بزرگی روبه‌رو شد. این آژانس تایید کرد که سفینه فضایی Akatsuki آن با موفقیت وارد مدار ونوس در دومین تلاش خود شده است. اولین تلاش این سفینه در هفتم دسامبر 2010 صورت گرفت که خرابی موتور این سیفینه فضایی را به مدار خورشید بازگرداند.

این سفینه بدون سرنشین با موفقیت احتراقی در تراسترهای سیستم کنترل واکنش کمکی (RSC) خود در ساعت 23:51GMT تحت کنترل اتمی به مدت 20 دقیقه ایجاد کرد. این مانور از سوی مرکز اعماق فضای ژاپن و ایستگاه‌های شبکه فضایی کانبرا مدیریت می‌شد. پس از تکمیل عملیات احتراق، Akatsuki وارد موقعیت جدید برای اجرای دومین مانور طبق دستورات زمین شد.

مدارگرد ونوس Akatsuki یا پروژه‌ی Planet-C از مرکز فضایی Tanegashima ژاپن در تاریخ 21 می 2010 از روی موشک H-IIA 202 برخاست. این سفینه‌ی فضایی با هدف مطالعه‌ی اتمسفر ونوس و برآورد وضعیت‌های آن، مجهز به سه دوربین اینفرارد، یک تصویرگر ماورابنفش، یک دوربین روشنایی و یک اوسیلاتور فوق ثابت برای مشاهدات رادیویی است.

مانور امروز به دلیل اتفاقات رخ داده برای Akatsuki طی مانور اول نیاز بوده است. در مانور اول در طول مرحله‌ی احتراق، ارتباطات طبق انتظار قطع شد. با این حال این سفینه فضایی موفق به تماس مجدد طبق برنامه‌ریزی نشد و واحد کنترل ماموریت بعدها متوجه‌ی وضعیت ایمن این سفینه شد.

ارتباط با سفینه نشان داد که موتور تترااکسید هیدرازین/نتیروژن آن سه دقیقه زودتر خاموش شد به این ترتیب Akatsuki وارد مدار خورشید مرکزی شد. مهندسان بعدها به این نتیجه رسیدند که مشکل به وجود آمده در سوپاپ هلیوم معیوب موجب ورود اکسیدکننده‌ی زیاد به محفظه‌ی احتراق موتور شده است. و این عمل باعث گرم شدن بیش از حد سریع موتور و آسیب به آن می‌شود.

برای ادامه‌ی ماموریت، JAXA سفینه فضایی را در حالت بیکاری قرار داده و برنامه‌ای برای استفاده از هشت تراستر RCS برای تغییر مسیر Akatsuki و ارسال آن به مسیری به سمت ونوس طراحی کرد. این برنامه جواب داد.

JAXA اعلام کرد دو روز آینده را صرف تعیین پارامترهای مدار جدید قبل از شروع مشاهدات سیاره‌ای خواهد کرد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : چهار شنبه 18 آذر 1394برچسب:, | 22:43 | نویسنده : احسان |

هدایت مسافران در فرودگاه‌ها با ربات Spencer

یافتن مسیر در فرودگاه‌های بزرگ شهرهای ناآشنا اغلب کار سخت و گمراه کننده‌ای است. درحالیکه دریافت مسیر درست از فردی به شما کمک خواهد کرد، اما بهتر از آن وجود فردی برای بردن شما به مقصد مورد نظر می‌باشد. و در اینجاست که Spencer وارد عمل می‌شود. Spencer درواقع یک ربات چند زبانی است که به منظور هدایت مسافران در فرودگاه‌ها طراحی شده است.

کار این پروژه از فرودگاه KLM هلند آغاز شد تا از هزینه‌‌های ایجاد شده مسافران به دلیل از دست دادن پرواز، کاسته شود. پژوهشگران و تاجران پنج کشور اروپایی اکنون در

توسعه‌ی این ربات نقش دارند.

Spencer با یک نقشه‌ی داده از فرودگاه مورد نظر بارگذاری شده و قادر به تعیین موقعیت فعلی خود از طریق مجموعه‌ای از سنسورها مانند شتاب‌سنج‌ها و لیزرهای مکان‌یاب است. این ربات از لیزرهای اشاره شده همچنین برای جلوگیری از برخورد به اشیای مسیر و برآورد نزدیکی خود به علائم آشنا استفاده می‌کند.

ربات Spencer با شروع کار خود از سی‌ام نوامبر در فرودگاه بین‌المللی آمستردام، تحت دوره‌ی یک هفته‌ای آزمایشی قرار می‌گیرد و تست وسیع‌تر این ربات نیز در ماه مارس صورت خواهد گرفت. این تکنولوژی درنهایت قابل اعمال بر روی همه‌ی ربات‌هایی است که نیاز به تعامل با انسان‌ها دارند، مانند ربات‌های پرستار.



منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: رباتیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 17:16 | نویسنده : احسان |

توزیع عینک‌های هوشمند سه بعدی در میان کارگران کارخانه از سوی فولکس واگن

مجموعه‌ی فولکس‌واگن عینک‌های هوشمند سه‌ بعدی را در اختیار کارگران خود در کارخانه‌ی ولفسبورگ آلمان قرار داد. عینک‌های گوگل گلس نسخه‌ی Explorer توسط اپراتورهای لجستیک کارخانه برای کمک به انتخاب درست بخش‌هایی مانند شیشه‌های جلو و درایوشفت‌ها بکار خواهد رفت.

این روند در یک دوره‌ی سه ماهه تست خواهد شد و در طی آن استفاده از عینک‌های هوشمند توسط کارگران مورد نظر دو ساعت در هفته افزایش خواهد یافت. پس از چهار هفته، آنها از عینک‌ها در یک شیفت کامل استفاده می‌کنند. و در صورت دریافت نظرهای مثبت از سوی کارگران، این عینک‌ها به عنوان ابزار جدید پذیرش خواهند شد.

طرح مشابه‌ای سال گذشته از سوی بی.ام.و برگزار شد و در طی آن کارگران با استفاده از گوگل گلس اقدام به بررسی کیفیت کنترل وسایل نقلیه می‌کردند. فولکس‌واگن از عینک‌های گوگل گلس با برنامه‌ی خاص خود استفاده می‌کند. این عینک‌ها دارای یک نمایشگر اچ‌دی 25 اینچی هستند و همچنین قادر به تصویربرداری پنج مگاپیکسل و فیلمبرداری 720p می‌باشند. آنها همچنین از تکنولوژی صوتی برخوردار بوده و مجهز به اتصالات وای-فای و بلوتوث می‌باشند.

رئیس بخش لجتسیک کارخانه‌ی ولفسبورگ، رینهارد دی وریس، می‌گوید: "اهمیت دیجیتال‌سازی در حال افزایش در تولید است. عینک‌های هوشمند سه بعدی می‌توانند ارتباط و همکاری انسان و سیستم را به سطح جدیدی ارتقا دهند."

در میان مزایایی که دی وریس اشاره کرده، عملیات کنترل صوتی و لمسی قرار دارند که کارگران را از عملیات دستی تا حدی زیادی رها خواهند کرد. این عینک‌ها همچنین اطلاعات مرتبط خوبی را نشان می‌دهند، مانند مکان ذخیره‌سازی یا اعداد بخش‌ها.

فولکس‌واگن اعلام کرده استفاده از عینک‌های سه بعدی اختیاری است. کارگرانی که این عینک‌ها را انتخاب می‌کنند، تحت آموزش تدریجی استفاده از این تکنولوژی قرار می‌گیرند. در حال حاضر، سی کارگر از این عینک‌ها استفاده می‌کنند.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 17:14 | نویسنده : احسان |

نمایشگر HUD پرتابل Carloudy با قابلیت اجرای چند هفته‌ای

در شیوه‌ای مشابه با نمایشگرهای مجازی مانند Garmin HUD، نمایشگر Carloudy نیز بر روی داشبورد خودرو قرار گرفته و اطلاعات ناوبری را بر روی شیشه‌ی جلو به نمایش می‌گذارد. اما به لطف تکنولوژی نمایشگر، طراحان این ابزار وعده‌ی استفاده‌ی هفته‌ای از این دستگاه را بدون نیاز به شارژ مجدد داده‌اند.

یکی از سخنگویان مجموعه‌ی Cognitive AI Technologies، طراح این ابزار، گفته است: " Carloudy اولین HUD می‌باشد که از نمایشگر صفحه‌ی الکترونیکی بهره می‌برد (که بدون اجزای متحرک یا گرمایشی است، در تمامی شرایط نوری قابل دیدن می‌باشد و دو هفته شارژ خود را نگه می‌دارد)."

Carloudy مجهز به یک نمایشگر شش اینچی رزولوشن بالا نیمه شفاف است که از سنسور نور محیط برای تنظیم اتوماتیک روشنایی استفاده می‌کند و تصویر را بر روی شیشه‌ی جلوی خودرو بازتاب می‌نماید.

این ابزار با یک اسمارت‌فون دارای بلوتوث با اجرای یک برنامه‌ی همراه عمل می‌نماید که برای کمک به تامین ناوبری‌هایی از طریق گوگل مپز، بررسی مکان پارک و ترافیک به صورت بلادرنگ، نمایش محدوده‌ی سرعت، و کمک به یافتن سرویس‌های مفیدی مانند غذا و نوشیدنی، کارواش، هتل و موارد دیگر طراحی شده است. طراحان همچنین اشاره کرده که ویژگی‌های گمراه کننده مانند آلارم‌های پیام، نوتیفیکیشن‌های ایمیل و آپدیت‌های رسانه‌های اجتماعی از این سیستم حذف شده‌اند.

Carloudy با ابعاد 166.88x131.06x12.7 میلی‌متر و وزن 250 گرم، مجهز به یک پردازنده‌ی کم مصرف ARM، اتصالات وای-فای و بلوتوث، و یک پورت میکرو یو‌اس‌بی برای شارژ باتری است. این ابزار از دستگاه‌های هوشمند آیفون 4S و بعدها اندروید 4.4 پشتیبانی کرده و با استفاده از کنترل صوتی یا کنترلر بلوتوث غربیلک فرمان هدایت می‌شود.

 منبع : gizmaggizmag


موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 17:11 | نویسنده : احسان |

ژل خودترمیم برای تعمیر و اتصال مدارهای الکترونیک

پژوهشگران دانشگاه تگزاس احتمالا راه‌حلی را برای یکی از اصلی‌ترین مشکلات در راه ساخت وسایل الکترونیکی انعطاف‌پذیر و تاشدنی و اجزای رباتیکی نرم پیدا کرده‌اند. مدارهای الکترونیک هنگامی که به طور مداوم در مواجهه با خم شدن و انعطاف قرار می‌گیرند شکسته و بی استفاده می‌شوند، اما ژل خودترمیم جدید می‌تواند به طور خودکار این عیوب را در صورت ایجاد، اصلاح نماید.

این ژل بدون هیچ محرک خارجی عمل کرده و باید به نقاط اتصال مدار وصل شده، زیرا این نقاط از بیشترین محل‌های احتمال شکستگی هستند. هنگامی که آسیب بر اثر خم کردن بیش از حد یا موارد دیگر رخ می‌دهد، این ژل خود را بازهمگذاری کرده و مدار را با اتصال مجدد یا تعمیر اصلاح می‌کند.

این ژل از هیدروژل پلیمر رسانایی به همراه ژل فلز-لیگاند خودترمیم ساخته شده که دو جز فوق در کنار هم قوی‌تر و الاستیک‌تر هستند. جز دوم اشاره شده، خود همگذاری و درنتیجه ویژگی خودترمیم خود را از یک فریم‌ورک مکعبی حاوی مولکول‌های حل شدنی که تریپیریدین نامیده می‌شوند، دریافت می‌نماید.

پژوهشگری که این ژل جدید را ابداع کرده، Guihua Yu، بر این باور است که این ژل دارای پتانسیل کاربرد در باتری‌ها و بیوسنسورها و همچنین مدارهای الکترونیک است. گروه تحقیقاتی وی به این نتیجه رسیدند که با کنترل سنتزهای ژل با استفاده از موردی که یون مخالف دوپانت منطقی نامیده می‌شود، می‌توانند حدود ده برابر رسانایی بیشتر هیدروژل‌های پلیمری مورد استفاده در باتری‌های قابل شارژ معمولی بدست آورند.

پژوهشگران همچنین به دنبال کاربرد این ژل در تکنولوژی پزشکی، پوست مصنوعی و رباتیک‌های نرم هستند. مقالاتی در مورد ژل خودترمیم و سنتزهای آن در ژورنال Nano Letters منتشر شده است.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 17:5 | نویسنده : احسان |

لباس Moon Parka ساخته شده از تار عنکبوت مصنوعی

تار عنکبوت دارای خواص خارق‌العاده‌ای است. در میان آنها باید به قدرت همتراز با فولاد، محکم‌تر از کولار و سبک‌تر از فیبرکربن اشاره کرد. با این حال متاسفانه، پرورش عنکبوت به منظور برداشت ابریشم آنها غیرعملی است. به همین دلیل گروه‌هایی در پی ساخت ابریشم عنکبوت مصنوعی برآمدند. کمپانی ژاپنی Spiber یکی از آنهاست و اخیرا در همکاری مشترک با North Face موفق به ساخت یک نیم تنه با استفاده از فیبر QMONOS شد. این لباس که Moon Parka نامیده شده، طبق گزارش‌ها اولین پوشش ساخته شده از مواد پروتئین مصنوعی جهان می‌باشد.

کیفیت چشمگیر تار عنکبوت طبیعی عمدتا به دلیل پروتئین دخیل در ساخت آنهاست که فیبروئین نامیده می‌شود. ساخت فیبروئین کاملا دست‌ساز در آزمایشگاه کار ساده‌ای نیست، به این ترتیب Spiber به انتخاب شیوه‌ی رمزگشایی ژن مسئول تولید فیبروئین در عنکبوت‌ها و سپس بیومهندسی باکتری با DNA دارای همان صفات جهت تولید این پروتئین پرداخت. فیبروئین مصنوعی متعاقبا در QMONOS – که واژه ژاپنی عنکبوت است – تنیده شده است.

نمونه‌ی آزمایشی Moon Parka مبتنی بر طراحی Antarctica Parka مجموعه‌ی North Face است و مجهز به پوشش خارجی کاملا از QMONOS است. اگرچه فیبرهای آن می‌توانند به هر رنگی مجهز شوند، رنگ اصلی طلایی به تقلید از رنگ گوی طلایی عنکبوت در حال تار تنیدن برای آن انتخاب شده است.

طبق گزارش‌ها، نه تنها مواد سازنده مزیت‌های عملکردی متعددی را نسبت به فیبرهای پلیمر مبتنی بر نفت خام ارائه می‌دهند، بلکه فرایند تولید آن نیز سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. علاوه بر این، این ماده همچنین زیست تجزیه پذیر است.

اگرچه مشکلات زیادی تا قبل از تولید انبوه Moon Parka باید حل شوند، Spiber وعده‌ی عرضه‌ی تجاری این لباس را تا سال 2016 داده اما جزئیات قیمت آن را مشخص نکرده است.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 16:40 | نویسنده : احسان |

رونمایی دانشگاه تهران از ربات انسان‌نمای سورنا 3

در بخش ربات‌های انسان‌نما شاهد ربات‌های خوبی مانند آسیمو، والکایری و اطلس هستیم که همواره مورد ارتقا قرار می‌گیرند، اما این‌ها تنها نمونه‌های موجود در این بخش از صنعت رباتیک به شمار نمی‌روند. سومین نسخه از ربات سورنای دانشگاه تهران در روز دوشنبه‌ی گذشته معرفی شده است.

سورنا III که به عنوان یک پلتفرم رباتیک تحقیقاتی طراحی شده، توسط گروهی در مرکز سیستم‌های پیشرفته و تکنولوژی (CAST) دانشگاه تهران به سرپرستی پروفسور عقیل یوسفی ایجاد شده است.

این ربات 190 سانتیمتر ارتفاع و 98 کیلوگرم وزن داشته و به چهار اندام مفصلی مجهز است. ربات سورنا با شش درجه آزادی در هر پا، هفت درجه در هر بازو، یک درجه در هر دست، یک درجه در نیم‌تنه و دو درجه در گردن خود همراه است. این مفصل‌ها با موتورهای EC نصب شده در بدنه‌ی تحتانی و بسته‌های موتور سروو در بدنه‌ی بالایی حرکت می‌کنند.

سومین ربات سورنا قادر به انجام فعالیت‌هایی مانند گذر از مسیرهای مستقیم و منحنی، بالا و پایین رفتن از شیب‌ها و پله‌ها، حرکت بر روی سطوح ناهموار، و در دست گرفتن اشیا است.

این ربات همچنین قادر به برقراری ارتباط با افراد به لطف داشتن ماژول‌های بینایی، شناسایی صدا (به زبان پارسی) و حرف زدن است و در آن نیز نرم‌افزار سفارشی توسعه یافته توسط سیستم اجرایی ربات اجرا می‌شود. سورنا قادر به نظارت بر سنسورهای آنبرد خود، شناسایی اشیا/صورت‌ها، و تقلید از حرکات انسان‌ها است.

بر اساس اعلام دانشگاه تهران، سورنا III چهار سال تحت با فعالیت بیش از 70 نفر از شش موسسه‌ی مختلف ایرانی تحت توسعه قرار داشته است. ربات اولیه‌ی سورنا در سال 2008 (آذر ماه سال 1387) ساخته شد.

منبع : gizmag


موضوعات مرتبط: رباتیک ، الکترونیک ، تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:50 | نویسنده : احسان |

اولین تصاویر از مراحل تشکیل یک سیاره

از میان تمامی سیارات فراخورشیدی کشف شده طی دو دهه‌ی گذشته، تمامی آنها به عنوان سیاره‌های قدیمی و از پیش تشکیل شده شناسایی شده‌اند. برخی از آنها دارای بادهای عجیب بوده و برخی نیز به دلیل موقعیت‌شان در منطقه‌ی زیست‌پذیر احتمال وجود حیات را دارند، اما هیچ کدام به عنوان فراسیاره‌ای جدیدا تشکیل شده مشخص نشدند. اکنون دانشمندان رصدخانه‌ی کک چنین سیاره‌ای را در صورت فلکی گاو یا ثور با فاصله‌ی 450 سال نوری از زمین پیدا کرده‌اند که در ابتدای حیات خود می‌باشد.

این سیاره حول ستاره‌ای با نام LkCa 15 می‌چرخد و توسط فضانوردان آدام کاروس و مایکل ایرلند با استفاده از تلسکوپ Keck II کشف شد. ستاره‌ی این فراسیاره که LkCa 15b نامیده شده در منظومه‌ی خود با دو سیاره‌ی دیگر همراه است (که LkCa 15c و LkCa 15d نامیده شده‌اند) دارای یک دیسک غیرمعمول با غبار در درون آن است. این مساله موجب شد اخترشناسان به این جمع‌بندی برسند که یک سیاره در درون این دیسک شکل گرفته است.

یکی از اعضای گروه، استفانی سالوم، می‌گوید: "مشاهدات جدید ما از این دیدگاه حمایت می‌کنند. ما اکنون قادر به تصور اشیای نزدیک به این ستاره هستیم. و دلیل این امر هم آن است که اخترشناسان دانشگاه آریزونا ابزارها و تکنیک‌هایی را برای ساده‌سازی مشاهدات ایجاد کرده‌اند."

ابزار فوق شامل تلسکوپ دوچشمی بزرگ یا LBT – بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان – و تلسکوپ Magellan آریزونا و سیستم بینایی تطبیقی آن است. این ابزار با تجهیز به وسایل پیشرغته برای تقویت و وضوح تصاویر راه دور، نتایج بسیار خوبی را در پی داشته‌اند.

پرفسور پیتر تاتهیل، گفته است: "برای اولین بار می‌باشد که ما موفق به تصویرسازی یک سیاره که قطعا در مرحله‌ی تشکیل قرار دارد، شده‌ایم." کشف جدید می‌تواند اطلاعات اخترشناسان در مورد اینکه چگونه چند تریلیون ذرات کوچک گردوغبار قادر به شکل دادن یک سیاره بزرگ هستند را افرایش دهد.

نتایج این تحقیقات اخیرا درژورنال Nature منتشر شده است.

منبع : gizmag




تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:47 | نویسنده : احسان |

افزودن پوشش حرارتی جدید به کپسول فضایی Orion ناسا

هنگامی که کپسول فضایی Orion ناسا پرواز بعدی بدون سرنشین خود را اجرا کند، به دلیل پوشش حرارتی جدید خود کمی درخشان‌تر است. پوشش جدید و یگ پوشش گرمایی بهبودیافته از این سفینه فضایی در برابر شدت گرما و سرمایی که Orion در طول سفر خود با آن مواجه می‌شود و همچنین در برابر گرمای بازگشت به زمین نیز محافظت می‌کند.

ماموریت بعدی Orion یعنی Exploration Mission-1 یا EM-1 برای اواخر سال 2018 برنامه‌ریزی شده است. پس از پرتاب از روی راکت سیستم پرتاب فضایی، Orion سه هفته را در یک ماموریت در اطراف ماه می‌گذراند و سپس با سرعت بیشتر از پرواز آزمایشی اول گذشته در دسامبر 2014 به زمین بازمی‌گردد که در آن زمان این کپسول به سرعت 9100 متر/ثانیه و درجه حرارت 4000 فاراد رسیده بود. در طول ماموریت EM-1، سفینه‌ی فضایی Orion با سرعت 11000 متر/ثانیه به جو زمین برخورد کرده و درجه حرارت بیشتری را تولید می‌کند.

بنا به اعلام این آژانس، پوشش جدید نقره‌ای نه تنها از کسپول در طول بازگشت مجدد به زمین محافظت کرده، بلکه از آن در برابر انواع مختلف گرما و سرما که Orion در طول ماموریت خود با آنها مواجه می‌شود، نیز حفاظت می‌کند. ناسا اعلام کرده پوشش کنترل حرارتی متالیک و نقره‌ای متصل به ماژول خدمه‌ است. هدف آن، نگه داشتن درجه حرارت پوسته‌ی کپسول بین منفی 150 و 550 درجه فاراد است.

در کنار پوشش جدید، ناسا پوسته‌ی گرمایی اصلی این کپسول را نیز ارتقا داده است. بر اساس تجربیات کسب شده از اولین پرواز Orion، پوسته‌ی جدید دارای ساختار پشتیبانی سبک‌تر ساخته شده از تیتانیوم و فیبرکربن است. از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته، استفاده از فرایند ساخت جدیدی است که با هدف کاهش نیروی انسانی برای ساخت پوسته‌ی گرمایی بکار گرفته شده است. به جای ساخت پوسته‌ی پلاستیکی در یک لایه‌ی خارجی یکپارچه، این بخش به حدود 180 بلاک سلولی تقسیم شده که می‌توانند به صورت همزمان ایجاد شوند.

ناسا اعلام کرده لاکهید مارتین مسئول تکمیل نسخه‌ی تست این پوسته بوده و پوسته‌ی پرواز EM-1 هم اکنون در مرحله‌ی ساخت قرار دارد.

 

منبع : gizmag

موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، ،


تاريخ : یک شنبه 1 آذر 1394برچسب:, | 20:44 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز